کد مطلب:301686 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

بشارت بهشت رفتن به شیعیان زهرا


چنانكه رسول اكرم به شیعیان امیرالمؤمنین و فرزندان معصومش بشارت بهشت را داده است و در منقبت و عظمت مقام آنان مطالبی بیان داشته اند، نسبت به شیعیان زهرا علیهاالسلام نیز عینا با ذكر همان مناقب مژده ی بهشت داده اند. شیعه یعنی تابع و پیرو و اقتداكننده. شیعه ی علی كسی است كه از علی علیه السلام هدایت می یابد و همراه او و متمسك و دست به دامان اوست. شیعه ی فاطمه علیهاالسلام در اخبار عینا در ردیف شیعیان علی است. گاه پیامبر اكرم در مدح شیعیان امیرالمؤمنین سخن می گوید، و گاه در منقبت شیعیان فاطمه سلام الله علیها و همین روش رسول خدا نشانگر این است كه حضرت


زهرا علیهاالسلام خود استقلال دارد و دارای كرامات و مقام والا و صاحب ولایت كبری می باشد.

اینك حدیثی از پیامبر اكرم در شان آن حضرت:

«عن جابر بن عبدالله مرفوعالا اذا كان یوم القیامة تقبل ابنتی فاطمة علی ناقة من نوق الجنة...، خطامها من لولو رطب، قوائمها من الزمرد الاخضر، ذنبها من المسك الاذفر، عیناها یاقوتتان حمراوان، علیها قبة من نور، یری ظاهرها من باطنها، و باطنها من ظاهرها، داخلها عفو الله، خارجها رحمةالله، علی راسها تاج من نور، للتاج سبعون ركنا، كل ركن مرصع بالدر و الیاقوت. یضی ء كما یضی ء الكوكب الدری فی افق السماء علی یمینها سبعون الف ملك، و عن شمالها سبعون الف ملك، و جبرئیل آخذ بخطام الناقة، ینادی باعلی صوته:

غضوا ابصاركم حتی تجوز فاطمه بنت محمد؛ فلا یبقی یومئذ نبی و لا رسول و لا صدیق و لا شهید الا غضوا ابصارهم حتی تجوز فاطمة فتسیر حتی تحاذی عرش ربها جل جلاله...، فاذا النداء من قبل الله جل جلاله: یا حبیبتی و ابنة حبیبی، سلینی تعطی، واشفعی تشفعی.... فتقول: الهی و سیدی ذریتی و شیعتی، و شیعة ذریتی و محبی، و محبی ذریتی. فاذا النداء من قبل الله جل جلاله: این ذریة فاطمة و شیعتها و محبوها


و محبو ذریتها، فیقبلون و قد احاط بهم ملائكة الرحمة، فتقدمهم فاطمة، حتی تدخلهم الجنة». [1] .

جابر بن عبدالله از رسول خدا روایت می كند كه فرمود:

«هنگامی كه روز قیامت فرارسد، دخترم فاطمه سوار بر ناقه ای از ناقه های بهشتی وارد عرصه محشر می شود، كه مهار آن ناقه از مروارید درخشان و چهارپای آن از زمرد سبز، دنباله اش از مشك بهشتی، چشمانش از یاقوت سرخ، و بر فراز آن، قبه ای (خیمه ای) از نور، كه بیرون آن از درونش و درون آن از بیرونش نمایان است. فضای داخل آن قبه، انوار عفو الهی و خارج آن خیمه، پرتو رحمت خدایی است. و بر فرازش تاجی از نور كه دارای هفتاد پایه است از در و یاقوت كه همانند ستارگان درخشان در افق آسمان نورافشانند. از جانب راست آن مركب هفتاد هزار ملك، و از طرف چپ آن هفتاد هزار فرشته است- و جبرئیل در حالی كه مهار ناقه را گرفته است- با صدای بلندی ندا می كند: نگاه خود را فراسوی خویش گیرید، و نظرها به پایین افكنید، این فاطمه دختر محمد است كه عبور می كند. در آن هنگام، حتی انبیا و صدیقین و شهدا همگی از ادب، دیده فرومی گیرند؛ تا اینكه فاطمه عبور می كند و در مقابل عرش پروردگارش قرار می گیرد، آنگاه از جانب خدا جل جلاله ندا می شود: ای محبوبه ی من، و ای دختر حبیب من، بخواه از من آنچه می خواهی؛ تا عطایت كنم و شفاعت كن


هر كه را مایلی تا قبول فرمایم.

در جواب عرضه می دارد: ای خدای من، و ای مولای من، دریاب ذریه ی مرا، شیعیان مرا، پیروان مرا، و دوستان ذریه ی مرا. بار دیگر از جانب حق خطاب می رسد: كجا هستند ذریه فاطمه و پیروان او؟ كجایند دوستدارانش، و دوستداران ذریه ی او؟ در آن هنگام جماعتی به پیش می آیند و فرشتگان رحمت آنان را از هر سوی در میان می گیرند. و فاطمه علیهاالسلام در حالی كه پیشگام آنهاست همگی را همراه خود به بهشت وارد می فرماید».

حضرت صدیقه سلام الله علیها در روز قیامت سوار بر مركبهای متفاوت به تناسب مواقف متعدد است؛ و اینكه در احادیث وارده، مركبهای آن حضرت، متفاوت ذكر شده است، و به نظر بعضی ها نوع مركب مورد اختلاف بوده است صحیح نیست. زیرا هر مركبی كه بیان شده است با مشخصات معین در موقف معین بوده و همه اش درست جای اختلاف نیست؛ و علت اختلاف در مشخصات مركب، از این جهت است كه هنگامی كه فاطمه علیهاالسلام به سوی عرش الهی سیر می كند مركب خاصی دارد، وقتیكه از مقابل عرش به جانب بهشت روان است یك مركب مخصوص دیگر؛ و همچنین هنگام ورود به بهشت و جولان و طیران در فضای رحمت الهی- همانند جعفر طیار- دارای مركبهای خاص و گوناگون می باشد. در روایتی كه ذكر شد، و مشخصات یكی از مركبهای آن حضرت بیان گردید و گفته شد كه جبرئیل مهار ناقه ی بهشتی زهرا سلام الله علیها را در روز محشر می گیرد. می توان گفت كه جبرئیل،


نماینده ی خاص خدای لامكان، در هر مكان و موقفی است و در برخی از آیات و روایات كه جمله ی «خدا آمد» بكار رفته است، دانشمندان همه را حمل بر آمدن جبرئیل نماینده ی حق تبارك و تعالی نموده اند؛ لذا هنگام ورود فاطمه علیهاالسلام به عرصه ی محشر، آن یكتا كنیز برگزیده ی خدا و بانوی بانوان عالم از اولین و آخرین، همین شایسته ی اوست كه مهار مركبش را جبریل امین بگیرد و با افتخار ندا كند:

«غضوا ابصاركم حتی تجوز فاطمة بنت محمد». [2]

در یك روایت دیگر از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم چنین نقل شده است كه فرمود:

«... ینادی مناد من بطنان العرش، یا اهل القیامه غضوا ابصاركم، هذه فاطمه بنت محمد، تمر علی الصراط، فتمر فاطمه علیها و تمر شیعتها علی الصراط كالبرق


الخاطف...». [3] .

«روز قیامت منادی از میان عرش الهی ندا می كند: ای اهل محشر چشمان خود فروگیرید، این فاطمه دختر محمد است كه از صراط عبور می كند، آنگاه فاطمه با شیعیان بسرعت برق از صراط می گذرند».

در حدیث دیگری از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم منقول است كه فرمود:

«... ثم یقول جبرئیل: یا فاطمه سلی حاجتك. فتقولین: یا رب شیعتی. فیقول الله عز و جل: قد غفرت لهم. فتقولین: یا رب شیعه ولدی. فیقول الله: قد غفرت لهم. فتقولین: یا رب شیعه شیعتی. فیقول الله: انطلقی فمن اعتصم بك فهو معك فی الجنه. فعند ذلك یود الخلائق انهم كانوا فاطمیین، فتسیرین و معك شیعتك و شیعه ولدك و شیعه امیرالمومنین آمنه روعاتهم...». [4] .

«پس آنگاه جبرئیل عرض می كند: ای فاطمه، هر چه می خواهی از خدای خویش طلب كن. فاطمه عرض


می كند: خدایا، شیعیان مرا دریاب. خطاب می رسد: همه ی شیعیان تو را آمرزیدم. عرضه می دارد: پروردگارا، شیعه ی فرزندانم را نیز نجات بده. ندا می آید: همه ی آنان را بخشیدم؛ یا فاطمه، اینك در میان اهل محشر برو و هر كسی كه به تو پناهنده شود، همراه تو به بهشت وارد خواهد شد. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم سپس به سخنان چنین ادامه داد: در آن هنگام همه ی مردم آرزو می كنند كه ای كاش ما نیز فاطمی بودیم. یا فاطمه، در چنین روزی است كه شیعیان تو، پیروان اولاد تو، و شیعیان امیرالمومنین در پی تو به سلامت وارد بهشت می شوند».

جناب جابر در یك حدیث مفصل از حضرت باقر سلام الله علیه نقل می كند كه فرمود:

«... والله یا جابر انها ذلك الیوم لتلتقط شیعتها و محبیها كما یلتقط الطیر الحب الجید من الحب الردی ء، فاذا سار شیعتها معها عند باب الجنه، یلقی الله فی قلوبهم ان یلتفتوا، فاذا التفتوا فیقول الله عز و جل: یا احبائی ما التفاتكم؟ فقد شفعت فیكم فاطمه بنت حبیبی. فیقولون: یا رب احببنا ان یعرف قدرنا فی مثل هذا الیوم. فیقول الله: یا احبائی ارجعوا و انظروا من احبكم لحب فاطمه، انظروا من اطعمكم لحب فاطمه، انظروا من كساكم لحب فاطمه، انظروا من سقاكم شربه فی حب فاطمه، انظروا من رد عنكم غیبه فی حب فاطمه، خذوا بیده و ادخلوه الجنه. قال ابوجعفر: والله لا یبقی فی


الناس الا شاك او كافر او منافق...». [5] .

«به خدا قسم یا جابر، این است همان روزی كه مادرم زهرا شیعیان خود را از میان اهل محشر جدا می كند چنان مرغی كه دانه های خوب را از بد جدا می سازد. و چون همراه فاطمه شیعیانش به در بهشت می رسند، خدا در قلب آنان چنین القاء می فرماید كه به پشت سر خویش نگاه كنند؛ آنگاه كه به عقب سر خود نظر افكنند، از جانب خدای تعالی خطاب می شود: سبب چیست كه شما به پشت سرتان نگاه می كنید؟ من كه شفاعت فاطمه دخترم حبیبم محمد را درباره ی شما پذیرفتم. عرض می كنند: پروردگارا دوست می داریم قدر و منزلت ما شیعیان فاطمه در چنین روزی شناخته شود. پس، از جانب خدای تعالی خطاب می شود: ای دوستان من برگردید، برگردید (به صحنه ی محشر)، نظر افكنید (در میان آن جماعت و) هر كس را كه برای دوستی فاطمه شما را دوست داشته است هر كس را كه به خاطر زهرا به شما دوستداران فاطمه اطعام كرده؛ نیكی نموده، و با جرعه ی آبی سیرابتان كرده، و یا از غیبت افراد درباره ی شما مانع شده است: دست او را بگیرید و به بهشت واردش كنید، سپس حضرت ابوجعفر (امام باقر) علیه السلام اضافه فرمود: به خدا سوگند از بركت محبت جده ام زهرا كسی بر جای نمی ماند جز آنكسی كه نسبت به مقام والای آل محمد تردید داشته و یا كافر و یا منافق باشد».


در «تفسیر فرات بن ابراهیم» روایتی از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم منقول است كه آن حضرت فرمود:

«... تدخل فاطمة ابنتی الجنة و ذریتها و شیعتها...، و ذلك قوله تعالی: (لا یحزنهم الفزع الاكبر) [6] .

... (و هم فی ما اشتهت انفسهم خالدون) [7] ؛ هی والله فاطمة و ذریتها و شیعتها...». [8] .

«دخترم فاطمه با ذریه و شیعیانش وارد بهشت می شوند، و در این مورد است كه خدای تعالی می فرماید: هرگز فزع اكبر (هول و هراس بزرگ روز قیامت) آنها را غمگین نمی سازد... و با هر چه كه بدان تمایل دارند برای همیشه متنعمند...».

آری، فاطمه و ذریه و شیعیان او در پناه رحمت خدا، از وحشت روز محشر در امن و امان هستند و از اینجا معلوم می شود كه حضرت زهرا دارای شیعه ی مخصوص به خود و صاحب استقلال شخصیت می باشد.

عاصمی در كتاب زین الفتی- در بخش «الشراط الساعة»- از سلمان چنین روایت می كند كه پیامبر اكرم فرمود:

«یا سلمان و الذی بعثنی بالنبوة لاخذن یوم القیامة بحجزة


جبرئیل، و علی اخذ بحجزتی، و فاطمة آخذه بحجزته، والحسن آخذ بحجزة فاطمة،والحسین آخذ بحجزة الحسن، و شیعتهم اخذه بحجزتهم.فاین تری الله ذاهبا برسول الله؟ و این تری رسول الله ذاهبا باخیه؟ و ان تری اخا رسول الله ذاهبا بزوجته؟ و این تری فاطمة ذاهبة بولدها؟ این تری ولد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ذاهبین بشیعتهم؟ الی الجنة و رب الكعبه یا سلمان، الی الجنة و رب الكعبة یاسلمان، الی الجنة و رب الكعبه یا سلمان، عهد عهد به جبرئیل من عند رب العالمین». [9] .

«ای سلمان، قسم به وجود مقدسی كه مرا به پیامبری مبعوث فرموده است، در روز قیامت، من دامان جبرئیل (نماینده ی خدای عز و جل را می گیرم، و علی دامان مرا، و فاطمه دامان علی را، و حسن دامان فاطمه را، و حسین دامان حسن را، و شیعیانشان دست به دامان آنها هستند. یا سلمان، آیا گمان می كنی، خدای تعالی پیامبرش را (پناهنده ی خود را) كجا می برد؟ و پیامبر، برادرش علی را؟ و علی همسرش زهرا را؟ و فاطمه دو فرزندش را؟ و آنها شیعیانشان را كجا خواهند برد؟ سپس پیامبر اكرم سه بار تكرار فرمودند: ای سلمان قسم به خدای كعبه به سوی بهشت می برند؛ و این پیمانی است


كه جبرئیل از جانب پروردگار جهانیان وعده داده است».

اعتراف و ایقان به ولایت حضرت صدیقه سلام الله علیها، و اظهار تشیع و دوستی نسبت به او، در زیارت مخصوص آن حضرت نیز با این جملات بیان شده است: «خدایا شاهد باش كه من از شیعیان زهرا و از دوستان اویم و معتقد به ولایت آن حضرت هستم».

با توجه به اینكه حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها در والاترین مناقب و برترین مقامات با پدر و همسر و فرزندانش مشترك است و با در نظر گرفتن مطالبی كه نسبت به مراتب عالی آن حضرت در روز قیامت بیان شد، و بشارتهائی كه درباره ی شیعیانش از پیامبر اكرم نقل شده است، هرگز معقول نیست كه صاحب این مقامات عالیه ولیةالله نباشد.

مطالبی را كه بیان شد، از اخباری كه در علت نامگذاری حضرت صدیقه سلام الله علیها به اسامی «فاطمه» و «بتول» وارد شده است می توان استفاده كرد. فاطمه اسمی است كه از اسماء حق تبارك و تعالی مشتق گردیده، و بر عرش و جنت چنین نوشته شده است: «انا الفاطر و هذه فاطمه».

در كتاب ذخائر العقبی می خوانیم:

«قال رسول الله صل الله علیه و اله و سلم لفاطمة: یا فاطمه تدرین لم سمیت فاطمة؟ قال علی: یا رسول الله لم سمیت فاطمة؟ قال: ان الله عز و جل قد فطمها و ذریتها عن النار یوم


القیامة». [10] .

«پیامبر اكرم به فاطمه فرمود: آیا می دانی چرا اسم ترا فاطمه نهاده اند؟ علی عرض كرد،: یا رسول الله خودتان بفرمایید سبب این تسمیه چیست. پیامبر اكرم فرمود: سبب این است كه خدای تعالی فاطمه و شیعیان او را از آتش روز قیامت منقطع و دور نگهداشته است».

روایت مذكور را محب الدین طبری در ذخائر العقبی از ابن عساكر نقل كرده است و اضافه می كند كه این حدیث را امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام نیز در مسند خود ذكر كرده است. محب الدین طبری می گوید حضرت رضا در كتاب مسندش چنین می فرماید:

«ان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم قال: ان عز و جل فطم ابنتی فاطمه و ولدها و من احبهم من النار فلذلك سمیت فاطمه». [11] .

«پیامبر اكرم فرمود: بدرستیكه خدای تبارك و تعالی دخترم فاطمه و فرزندانش را و هر كسی را كه آنان را دوست بدارد از آتش منقطع و دور گردانیده است و از این جهت است كه او را فاطمه


نامیده اند».

علاوه بر دانشمندانی كه نامشان برده شد، جمعی دیگر از علماء نیز این روایت را در كتابهای خود آورده اند، از جمله عبیدی مالكی [12] در عمدة التحقیق این مطلب را ذكر كرده است. [13] قسطلانی كه یكی از دانشمندان بزرگ عامه است در مواهب اللدنیه چنین نقل می كند:

«روی النسائی و الخطیب مرفوعا: (انما سمیت فاطمه لان الله فطمها و محبیها عن النار). [14] و (سمیت بتولا لانقطاعها عن نساء زمانها فضلا و دینا و حسبا. و قیل لانقطاعها عن الدنیا الی الله تبارك و تعالی) قاله ابن الاثیر». [15] .

«نسائی و خطیب بغدادی از پیامبر روایت كرده اند كه


فرمود: (فاطمه به این دلیل فاطمه نامیده شده كه خدای تبارك و تعالی او را و دوستانش را از آتش منقطع و دور گردانیده است)؛ و ابن اثیر می گوید: (او را بتول نامیده اند، زیرا از نظر تدین و فضیلت و اصالت از تمام زنان عصر خویش جدا و ممتاز بوده است؛ همچنین گفته شده كه تسمیه ی او به بتول به این دلیل است: كه فاطمه دل از دنیا گسسته و به خدای خویش پیوسته است)».

هر یك از نامهای حضرت فاطمه سلام الله علیها رمزی و سری دارد كه در اخبار وارد است، چرا فاطمه اش نامیده اند؟ چرا او را بتول گفته اند، و چرا اسمش را عذرا نهاده اند؟

چنانكه گفته شد «فاطمه» و «بتول» در حقیقت هر دو یك معنی دارند كه به فرمایش پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم حاكی از این است كه حضرت فاطمه و فرزندش و شیعیان او در روز قیامت از آتش منقطع و دورند. خدا ما را نیز از شیعیان فاطمه سلام الله علیها قرار بدهد، ان شاءالله.



[1] امالي صدوق ص 25، بحارالانوار ج 43/ 219، 220.

[2] يعني: (چشمان خود فرودبنديد تا فاطمه عبور نمايد). اين جمله در روايات متعدد با عبارات مختلفي ايراد گرديده است، كه از آن قبيل است:

«غضوا ابصاركم حتي تجوز فاطمه الصديقه بنت محمد صلي الله عليه و آله و سلم و من معها».

«غضوا ابصاركم كم لتجوز فاطمه بنت محمد صلي الله عليه و آله و سلم سيده نساءالعالمين علي الصراط».

«غضوا ابصاركم و نكسوا روسكم».

«غضوا ابصاركم تمر فاطمه بنت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم».

«غضوا ابصاركم حتي تعبر فاطمه بنت محمد صلي الله عليه و آله و سلم».

«غضوا ابصاركم حتي تمر فاطمه بنت حبيب الله صلي الله عليه و آله و سلم».

«غضوا الابصار فان هذه فاطمه تسير».

«غضوا ابصاركم فهذه فاطمه بنت محمد رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم تمر علي الصراط».

«نكسوا روسكم و غضوا ابصاركم حتي تجوز فاطمه علي الصراط».

«طاطاوا الروس و غضوا الابصار، فان هذه فاطمه تسير الي الجنه».

حاكم نيسابوري درباره ي روايت فوق مي گويد: «اين حديث- علي شرط الشيخين (يعتي بر مبناي شرط بخاري و مسلم)- صحيح است». (مستدرك حاكم ج 3/ 153).

ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه ج 9/ 193 پس از نقل اين روايت چنين مي گويد: «و هذا من الاحاديث الصحيحه،.و ليس من الاخبار المستضعفه». يعني اين روايت از احاديث صحيحه مي باشد و از جمله احاديث ضعيف نيست.

بعضي از مصادر اين روايت در كتب عامه از اين قرار است: معجم كبير طبراني ج 1/ 108/ ح 180، مستدرك حاكم ج 3/ 153، 161، اسد الغابه ج 5/ 523، تلخيص المستدرك ج 3/ 153، فرائد السمطين ج 2/ 49/ ح 380، الصواعق المحرقه ص 289، كنز العمال ج 12/ ص 105، 106/ ح 34209- 34211، ص 108/ ح 34219، ص 109، 110/ ح 34229، ينابيع الموده ص 182، الاتحاف ص 46.

اين روايت در كتب شيعه نيز موجود است كه از جمله مي توان به مصادر ذيل مراجعه نمود: تفسير الامام العسكري- ذيل تفسير سوره ي البقره، آيه ي 93- ص 434، كنز الفوائد ص 253، 254، 355، 356، تفسير فرات ص 437، 438/ ح 578. كساني كه مايل به بررسي بيشتر روايات شيعي در اين باره هستند مراجعه بفرمايند به: بحارالانوار ج 7/ 336، ج 32/ 610، ج 37/ 70، ج 43/ 52، 53، 62، 64، 219، 220، 221، 223، 224، ج 68/ 59.

**صفحه=244

[3] بحارالانوار ج 43/ 223.

[4] تفسير فرات ص 444- 447/ ح 587، بحارالانوار ج 8/ 54، 43/ 227. اين حديث كه توسط اميرالمومنين از پيامبر اكرم نقل گرديده است نسبتا طويل است و در آن به بعضي از مناقب حضرت زهرا عليهاالسلام- خصوصا به موقف و مقام حضرت صديقه در محشر- اشاره گرديده كه ما بدليل اهميت آن، متن كامل روايت را در تعليق شماره ي 5 آورده ايم.

[5] تفسير فرات ص 299/ ح 403، بحارالانوار 8/ 52، 43/ 65. متن كامل اين روايت در تعليق شماره ي 6 آمده است.

[6] سوره ي الانبياء، آيه ي 103.

[7] سوره ي الانبياء، آيه ي 102.

[8] اين عبارت در دو روايت نقل شده است كه هر دو در كتاب تفسير فرات آمده است. مراجعه بفرماييد به: تفسير فرات ص 269، 437، 438/ ح 362، 578، بحارالانوار ج 7/ 336، ج 43/ 63، ج 65/ 60.

[9] زين الفتي في شرح سوره هل اتي (نسخه ي مخطوط اين كتاب در نجف اشرف در اختيار مرحوم علامه اميني بوده است).

[10] ذخائر العقبي ص 26، ينابيع الموده ص 194، ارحج المطالب ص 24، 263، 445.

نسائي و خطيب بغدادي روايت مي كنند كه پيامبر فرمود: «ان ابنتي فاطمه حوراء آدميه، لم تحض و لم تطمث، انما سماها فاطمه لان الله فطمها و محبيها عن النار». (الصواعق المحرقه ص 245، كنز العمال ج 12/ 109/ ح 34226).

[11] ذخائر العقبي ص 26، ينابيع الموده ص 194، ارجح المطالب ص 24، 263، 445.

[12] ابراهيم بن عامر علي عبيدي مصري مالكي متوفاي 1091 هجري. وي داراي تاليفات متعددي است كه يكي از آنها كتاب «عمده التحقيق في بشائر آل الصديق» مي باشد. (ايضاح المكنون ج 1/ 52، هديه العارفين ج 1/ 33، معجم المولفين ج 1/ 33).

[13] عبيدي اين روايت را عينا از كتاب ذخائر العقبي نقل مي نمايد. (عمده التحقيق ص 15، ذخائر العقبي ص 26). همچنين ديلمي نقل مي كند كه پيامبر فرمود: «انما سميت ابنتي فاطمه لان الله فطمها و محبيها عن النار». (فردوس الاخبار ج 1/ 426/ 1395، الصواعق المحرقه ص 235).

[14] المواهب اللدنيه ج 1/ 394. همچنين مراجعه بفرماييد به: الصواعق المحرقه ص 245، فرائد السمطين ج 2/ 48، 57، 58/ ح 379، 384، كنز العمال ج 12/ 109/ ح 34226.

[15] المواهب اللدنيه ج 1/ 394، 395. همچنين مراجعه بفرماييد به النهايه- ذيل كلمه ي «بتل»- ج 1/ 94.